Haarle in oorlogstijd – met nieuwe films!

Oorspronkelijk zouden in 2020 films en documentaires worden vertoond bij gelegenheid van 75 jaar vrijheid. De makers ervan, Haarlenaren Willy Wolterink en Henk Vloedgraven, hebben de afgelopen twee jaar kans gezien nieuwe onderwerpen toe te voegen aan de eerder door hen gemaakte producties.

In samenwerking met Stichting Marke Haarle is een programma tot stand gekomen dat tweeënhalf uur duurt. Zo is te zien dat er veel strijd in en rond Haarle geweest is alvorens het dorp werd bevrijd op 9 april 1945. Op routekaarten is te zien hoe de Canadezen zijn rondgetrokken. Ron Besten is te zien bij zijn zoektocht naar vondsten uit de Tweede Wereldoorlog. Indrukwekkend zijn de getuigenverslagen van enkele inwoners uit Haarle die de oorlog heel bewust hebben meegemaakt. Annie te Wierik – Knobben beleefde vooral spannende ogenblikken tijdens de razzia van 14 oktober 1944. Antoon Kemper (Passink) vertelt over het afbranden van zijn ouderlijke woning op 9 april 1945 en over het neerstorten van een vliegtuig niet ver van die woning. “Wakker worden, het is oorlog” is de titel van de film waarin de zussen Tonny Nij Bijvank en Marietje van Schooten vertellen hoe ze de oorlogsjaren hebben beleefd.

De films worden vertoond in ‘De Veldkamp’, Veldkampsweide in Haarle: op vrijdagmiddag 29 april om 14.30 uur (zaal open om 14.00 uur) en zaterdagavond 30 april om 19.30 uur (zaal open om 19.00 uur)

Kaartjes kosten € 5 (incl. kop koffie/thee) en zijn te koop bij De Buurtsuper en Spijkerman in Haarle. Telefonisch bestellen is mogelijk via 06 13307890.

door stichting Marke Haarle