Expositie over bevrijding van Haarle

Expositie over de bevrijding van Haarle
Met ingang van maandag 8 april 2024 is in het Informatiecentrum Canadese Begraafplaats (ICB) in Holten een exposite ingericht met als thema

De bevrijding van Haarle

Deze expositie is tot stand gekomen in samenwerking met Stichting Marke Haarle en het Researchteam van het ICB. De expositie bestaat uit:

• posters met informatie en foto’s over bevrijdingsacties en gebeurtenissen tijdens de bevrijding van Haarle
  • vitrines met daarin attributen uit de oorlogsverzameling van Ron Besten
  • film met als titel ‘Wat gebeurde er op maandag 9 april 1945’
  • monitors met persoonlijke informatie over de 10 in Haarle omgekomen Canadezen

Het informatiecentrum is gelegen naast de Canadese begraafplaats aan de Eekhoornweg in Holten en is elke dag geopend van 10.00 – 17.00 uur. De entree is gratis. Ook kunt u een wandeling maken op het naastgelegen ereveld. Het ICB verzorgt tevens excursies voor groepen, hiervoor dient wel eerst een afspraak gemaakt te worden.
Fietsroute bevrijding Holten-Haarle met informatie- en luisterpunten

Tevens is er een 40 km lange fietstocht uitgezet met als thema ‘Bevrijding Holten-Haarle’. Deze recreatieve fietsroute is te volgen op je smartphone met behulp van de app izi.TRAVEL. De route leidt langs 19 informatiepunten waar zich tijdens de bevrijding van Haarle, Holten, Dijkerhoek, Espelo en Nieuw Heeten iets bijzonders heeft afgespeeld. Tijdens het fietsen wordt u middels de app izi.TRAVEL bij de informatiepunten geïnformeerd middels luisterteksten, videofragmenten en foto’s.

Er is een flyer over de fietstocht verkrijgbaar bij Tankstation Spijkerman, Buurtsuper Haarle en Herberg De Pas. expositie en de fietsroute. Raadpleeg hiervoor www.canadesebegraafplaatsholten.nl/
Stichting Marke Haarle / Researcheteam ICB

Download hier de folder Fietstocht BevrijdingHaarle-Holten

Stichting Marke Haarle houdt elke maandagmorgen zitting van 9.30 uur – 11.30 uur in de bovenruimte van het Kruuspunt.