Haarle in oorlogstijd

10 mei 1940 begon de Tweede Wereldoorlog en Jan schreef als puber al altijd alles op in een dagboek wat hij meemaakte. “Ik was in die tijd een boodschappenjongen en moest voor de hele buurt boodschappen doen.” Hij moest zijn boodschappen altijd doen in Raalte en toen hoorde hij op straat vele verhalen over de oorlog. Die schreef hij allemaal op. “Ik weet nog dat we geen radio en televisie hadden, maar onze buurman aan de overkant had een radiootje en daarop hoorde ik dat de oorlog begonnen was. Daarop ben ik met mijn fiets naar de Almeloseweg gegaan. Ik zag dat daar veel Duitse tanks voorbij kwamen. Ik zei tegen mij vader ”De oorlog is zo voorbij, want die Duitsers hebben heel veel tanks bij zich en dat winnen we nooit.”

Jan Rodijk

Het boek gaat over alles wat Jan hoorde en meemaakte in die tijd van de oorlog. “Het voornaamste moment dat ik me nog goed kan herinneren in die tijd was dat ik in Haarle een vrouw tegenkwam met aan handkar vol met aardappelen en kolen. Toen ik nog beter keek zag ik dat er onder die aardappelen een vrouw lag en die er heel mager uitzag, ze bleek dood te zijn. Echt verschrikkelijk om dat allemaal zo te zien,”vertelt Rodijk. Na de oorlog zijn de dagboekverhalen van Jan gelukkig bijna allemaal bewaard gebleven. Doordat hij er hier in zijn omgeving veel over sprak viel dat de stichting Marke Haarle ook op.

Henny Bouwhuis en Jan Fikken van de stichting wilden er graag een boek over schrijven. “Het is heel mooi dat iedereen mijn ervaringen van de oorlog kan lezen.”Als Rodijk terugdenkt aan de oorlogstijd, dan beseft hij heel goed dat het een donkere periode is geweest. “Het deed me veel pijn om al die dingen te zien. Veel armoede, mensen die verdrietig waren en ouders die hun kinderen nooit meer terugzagen. Ik heb veel gebeden voor de families dat het ze goed zou gaan.”

Het boek ‘Haarle in Oorlogstijd’ heeft 68 bladzijden en 50 foto’s over de Oorlog.

De gehele oplage van dit boek was in no-time uitverkocht .

Op onze beeldbank is online PDF te lezen. klik op deze link. Haarle in oorlogstijd

Wilt u het boek uitprinten om te kunnen lezen, klik dan hier: StichtingMarkeHaarle-HaarleInOorlogstijd-2013