“Haarle en de berg” het nieuwste boek

Stichting Marke Haarle heeft het initiatief genomen om die verbondenheid weer te geven in een boek. Ruim anderhalf jaar is het redactieteam actief geweest om een prachtig boek te maken over het thema ‘Haarle en de berg’.
Els van der Meer-Bosman, Hennie Bouwhuis en Henk Vloedgraven zijn daarbij zelf in de pen geklommen, maar zij hebben ook een groot aantal schrijvers uitgenodigd om over een specifiek onderwerp te schrijven. Zo staan er verhalen in over de ijstijd, archeologische vondsten, de invloed van de heuvelrug op het weer, mensen die nabij ‘de berg’ woonden. Weinigen weten hoe Haarlenaren ten tijde van de Koude Oorlog werden getraind om vijandelijke vliegtuigen te herkennen. De invloed van de eigenaren van de landgoederen Koningsbelten en Sprengenberg is tientallen jaren groot geweest. Ook bewoners van de Palthetoren vertellen hun geschiedenis in het boek. Naast onderwerpen uit het verleden is in het boek ook ruim plaats voor de hedendaagse ontwikkeling in natuur en landschap in Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug.

Het boek kost € 20, telt 176 pagina’s, de ruim 200 foto’s en enkele cartoons zorgen voor een mooie afwisseling.
In Haarle is het boek te koop bij Stichting Marke Haarle, Spar en Spijkerman. Verder ligt het te koop bij Bruna in Raalte en Nijverdal.
DeBerg

door stichting Marke Haarle